winnende positie in de zoekresultaten

Waar staat jouw bedrijf in de zoekresultaten op Google?

19 januari 2021
(Laatste update:
5 mei 2021)
Leestijd: 6 minuten
Auteur: Michael

Als je jouw core-business, diensten, producten of productgroepen intypt in de zoekbalk van Google, Bing, of iedere andere zoekmachine, waar in de zoekresultaten staat jouw bedrijf dan? Is je sales-pagina voor die specifieke dienst of productgroep snel genoeg zichtbaar?

De kans is groot dat je niet eens in de buurt komt van de eerste drie pagina’s. Hoe komt dat, en hoe zorg je ervoor dat je wél hoger gaat ranken? Is je ranking positie eigenlijk wel belangrijk? Wat zou je kunnen doen om je positie te versterken, hoe werkt dat precies?

We kijken in dit blog welke factoren meespelen in het bepalen van jouw positie tussen de zoekresultaten op Google. Ook proberen we in enkele stappen uit te leggen hoe je slim invloed kan uitoefenen op je organische vindbaarheid. Want betaalde advertenties is natuurlijk een beetje hetzelfde als cheat-codes gebruiken bij het gamen.

Hoe belangrijk is je positie op Google?

Laten we eerst eens kijken hoe je zelf omgaat met zoekmachines. Stel, je verhuist naar de andere kant van het land, en je zoekt een huisarts, bouwmarkt, of basisschool in de buurt van je nieuwe woonadres. Of je zoekt een leuke nieuwe sportclub voor je kinderen of jezelf. De kans is groot dat je Google opent en intypt “basisschool”, “huisarts”, of “bouwmarkt” met je nieuwe woonplaats als toevoeging. Eerlijk, hoe ver blader je dan door voordat je ergens op klikt in het overzicht van zoekresultaten?

Ook al scroll je misschien meteen voorbij de betaalde advertenties, waarschijnlijk kom je, net als veruit de meeste mensen, niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Misschien nog niet eens helemaal tot onderaan die eerste pagina, tenzij het je echt niet aanstaat wat je te zien krijgt. Meestal klik je meteen op de eerste de beste links in de zoekresultaten, ja toch?

Wat betekent dat voor bedrijven of websites die op de tweede pagina en verder in de zoekresultaten staan? Hoe relevant zijn die nog? Hoewel de kans op clicks van bezoekers enorm afneemt, zijn die nog steeds relevant voor Google. Bedenk wel, dat de websites die nu op de eerste pagina staan, daar ook niet zomaar terecht zijn gekomen. Dat heeft tijd en veel geduld nodig gehad. Dus ja, je ranking is zeker belangrijk als je snel en makkelijk gevonden wil worden door je doelgroep. En wees gerust, die eerste pagina is ook voor jou dus nog steeds bereikbaar.

zoekresultaten seo statistieken

Hoe bepaalt Google jouw positie in het overzicht met zoekresultaten?

Niemand weet eigenlijk echt precies hoe het zit. Periodiek verandert Google het algoritme ook altijd iets. Toch is er een behoorlijk aantal aspecten waarvan wel bekend is dat die in meerdere of mindere mate een rol spelen. Sommige tellen zwaarder mee dan andere, maar het kan zomaar zijn dat na een aanpassing van Google in het algoritme weer andere factoren zwaarder mee gaan tellen in het bepalen van je positie in de zoekresultaten.

We weten dat Google kijkt naar technische aspecten van je website en de content. Google maakt gebruik van bots die je website een score meegeven na een analyse op meetbare variabelen. Er zijn er ontzettend veel, wij kennen ze ook lang niet allemaal, maar een aantal content-gerelateerde en technische aspecten willen we je wel graag meegeven.

reach for the stars en de hoogste positie in de zoekresultaten

De technische aspecten van gebruiksvriendelijkheid

In verband met gebruiksvriendelijkheid meet Google om te beginnen hoe lang het duurt voordat de content op je website wordt geladen. Hoe lang moet je als websitebezoeker wachten totdat je te zien krijgt wat de website aanbiedt. Je kunt je misschien voorstellen dat websites met veel grote (zware) mediabestanden langer tijd nodig hebben dan ‘simpele’ website met enkel tekst als content. Ook al zijn computers en zelfs smartphones tegenwoordig al zo veel sneller dan de gemiddelde huis-tuin-en-keuken computer van 10 jaar geleden, met de resoluties van tegenwoordige mediabestanden zouden die ‘oudjes’ spontaan ontploffen.
 
Wat ook gerelateerd is aan gebruiksvriendelijkheid van websitebezoekers, is de responsiveness van je website. Daarbij wordt er gekeken hoe goed je website zich aanpast aan verschillende beeldschermafmetingen van alle uiteenlopende apparaten waarmee je website bezocht kan worden. Ziet je website er prachtig uit en klopt die helemaal op het scherm van je computer, maar zijn alle verhoudingen zoek wanneer je met je smartphone naar je website kijkt? De bots van Google kunnen dat allemaal terugzien in de code van je website, die ze beoordelen bij de analyse.
 
Ook veiligheid is een belangrijk aspect die je ranking bepaalt. Zijn je veiligheidscertificaten verlopen, ziet je browser dat zelfs al gelijk. Die laat dat zien in de url-balk met een toevoeging ‘not secure’ bijvoorbeeld. Dat betekent overigens niet gelijk dat je website gehackt is, maar de kans dat je website wordt gebruikt voor malafide doeleinden neemt wel zienderogen toe. Zonder goede beveiliging wordt het voor hackers een stuk makkelijker om in te breken op je website en bepaalde scripts te runnen die malafide content laat verspreiden vanaf jouw website, of erger.

Content geoptimaliseerd voor zoekmachines, tekst en beeldmateriaal

Voor wat content-analyses betreft beoordelen de bots je website op leesbaarheid. Het moet duidelijk zijn waar je website, en elke pagina op je website voor bedoeld is. Wat helaas nog vaak voorkomt, is dat ondernemers de content op hun webpagina’s niet goed groeperen. Meestal komt het doordat er vooraf niet voldoende is nagedacht over doelen en functies van de bepaalde pagina’s en teksten. Wat je dan krijgt is bijvoorbeeld dat wordt geprobeerd op 1 webpagina soms wel twee, drie of nog meer uiteenlopende doelgroepen worden aangesproken. Of dat een pagina aan meer dan 1 onderwerp wordt gewijd.

Ook de structuur van de tekst, hoe deze is opgebouwd met titels, kopjes en sub-kopjes is een belangrijk meetpunt. De structuur van de tekst wordt bepaald aan de hand van koppen en subkoppen. Google moet een onderscheid kunnen maken tussen Titels, Koppen en Subkoppen om een pagina makkelijker te kunnen beoordelen.

Keywords

Als een webpagina een titel meekrijgt, bijvoorbeeld ‘cardiofitness Arnhem’, maar in de rest van de tekst of in de subkopjes komen die woorden helemaal niet of nauwelijks voor, dan is dat ook verwarrend voor zoekmachinebots. Overigens deelt Google ook strafpunten uit als de tekst wordt ‘volgepropt’ met steeds dezelfde keywords, wat uiteraard nadelig uitpakt voor je positie in de zoekresultaten.

Webpagina’s met maar heel weinig tekst kunnen ook maar weinig keywords bevatten. Dat geldt zeker ook voor blogs. Korte blogs over een luchtig onderwerp lezen lekker weg, maar zijn minder geschikt voor de vindbaarheid op Google. Afhankelijk van het doel van je blogpost en hoe waardevol de inhoud is voor je publiek, werken ook lange blogs uitstekend voor zowel Google als je lezers. Ook bij je blogs is het belangrijk die niet helemaal vol te stouwen met de keywords die verwijzen naar het belangrijkste onderwerp van je tekst, al was het maar voor de leesbaarheid van het stuk.

Beeldmateriaal

Afbeeldingen en andere mediafiles worden ook gezien als content. Maar zoals mensen een foto of video zien en bekijken op een website, kunnen zoekmachinebots niet naar foto’s kijken. Die kijken naar meta-beschrijvingen, die jij als website-eigenaar kan toevoegen aan mediafiles. Als je wil dat Google de afbeeldingen op je pagina snel en makkelijk kan beoordelen, vul je de Alt-tags in. Dat zijn korte tekstjes, die omschrijven wat er op de foto te zien is.

Wist je trouwens dat voor visueel gehandicapte mensen die uiteraard geen afbeeldingen kunnen zien, de teksten van de Alt-tags gebruikt wordt om de afbeelding te omschrijven? Ook daarom is het belangrijk om het beeldmateriaal een nauwkeurige omschrijving mee te geven, die aansluit bij wat er daadwerkelijk op getoond wordt.

Hoe helpt Web-Kings je om hoger te komen in de zoekresultaten?

Je zou het zo kunnen samenvatten, dat alles wat bijdraagt aan gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van je website, bijdraagt aan een hogere notering op Google.

Aan de andere kant weten we ook dat SEO geen geheime formule is, die je meteen naar plek 1 in de zoekresultaten hocus-pocust. Er is geen vast recept voor een nummer-1 notering. Wat we wel weten is dat het tijd en geduld vergt, en daarom was je het liefst al een half jaar geleden begonnen met investeren in SEO, zodat je daar nu of de komende tijd al de vruchten van kan plukken.

Wij analyseren je website en je online doelen, om te kijken wat voor jou de beste oplossing is op middellange en lange termijn. Benieuwd wat dat concreet voor jouw business betekent? Neem contact op en bespreek je online ambities met ons.