Belangrijk nieuws voor je linkbuilding-strategie: Google heeft nieuwe link-attributen geïntroduceerd voor gesponsorde content en gebruikers gegenereerde content. Volgens Google zullen ze de link-attributen worden gebruikt als “hints” om te bepalen hoe de links worden meegeteld in Google Search.

Nofollow

Het ‘no-follow’ attribuut wordt al vanaf 2005 door Google gebruikt. Google heeft het attribuut geïntroduceerd om te voorkomen dat mensen misbruik maken van illegale linkbuilding-technieken, zoals linkspammen op fora of in reacties onder blogartikelen. Door het rel=”nofollow” attribuut te gebruiken in een link, zeg je in feite tegen Google dat een gebruiker de link gewoon kan volgen, maar dat de link niet gezien moet worden als steun voor de bestemmingspagina. De link geeft dus geen waarde door aan de bestemmingspagina en heeft niet, of nauwelijks, invloed op de positie in de zoekresultaten.

Sponsored

Het rel=”sponsored” attribuut wordt gebruikt om aan te geven dat er betaald is voor een link, of het nu gaat om een artikel of advertentie. Google benadrukt al een tijd dat het tegen de regels is om te betalen voor links om daarmee de zoekresultaten te beïnvloeden.

User generated content

De term ‘ugc’ in het rel=”ugc” attribuut staat voor ‘user generated content’. Google adviseert om dit attribuut te gebruiken voor alle links op je website die door bezoekers geplaatst kunnen worden. Hierbij kun je denken aan reacties onder artikelen, links in de profielen van gebruikers, of links op fora.

De link-attributen van Google:

  • rel=”nofollow”
  • rel=”sponsored”
  • rel=”ugc”

Waarom zijn er nieuwe link-attributen?

Het ‘no-follow’ attribuut bestaat inmiddels ruim 15 jaar en dat is ontzettend lang in technologie-land. 15 jaar geleden kon je nog op de eerste positie in de zoekresultaten komen met enkel startpagina-links. Of je deed aan keyword stuffing, oftewel het veelvuldig vermelden van een keyword tegen een witte achtergrond onderaan je pagina. Het ‘no-follow’ attribuut was een nuttige toevoeging en heeft ruim 15 jaar goed gewerkt, maar was ook beperkt. Een linkt krijgt namelijk wel een waarde mee, of helemaal geen waarde. Dit geeft webmasters weinig flexibiliteit, wat waarschijnlijk de reden is dat veel websites het ‘no-follow’ attribuut voor elke uitgaande link gebruiken. Naast meer flexibiliteit voor webmasters geeft de verandering Google zelf meer data over het gebruik van links. Google heeft tijdens de aankondiging van de nieuwe attributen aangegeven deze data te analyseren om het algoritme te kunnen verbeteren.

Hoe implementeer je de nieuwe attributen van Google?

Je hoeft de nieuwe attributen niet perse te implementeren. Je zult ook niet gestraft worden als je het niet doet. Google heeft echter aangegeven links met de nieuwe attributen op een andere manier te gaan waarderen. Wat dat precies gaat betekenen is nog onbekend, maar als Google dit benadrukt, kun je er maar beter op tijd bij zijn. Je kunt de nieuwe attributen op dezelfde manier gebruiken als het ‘no-follow’ attribuut. Je kunt zelfs meerdere attributen meegeven aan een link, hoewel dat misschien een beetje overdreven is. Gebruik dus het ‘sponsored’ attribuut als er betaald is voor een link, het ‘ugc’ attribuut voor links die door gebruikers geplaatst zijn, en het ‘no-follow’ attribuut voor alle andere links die geen waarde moeten doorgeven.