Coffee and cookies on desk with glasses

Waarom zouden cookies geen cookies meer mogen heten?

13 oktober 2020
(Laatste update:
5 mei 2021)
Leestijd: 4 minuten
Auteur: Michael

Zullen we afspreken dat we ophouden met cookies ‘tekstbestandjes’ te noemen? Misschien moeten ze zelfs helemaal geen ‘cookies’ meer heten. Op basis van de functionaliteiten die we aan ze toeschrijven, werken ‘cookies’ meer als een soort ‘virtuele PA’. Of, vanuit het perspectief van website-eigenaar, misschien zelfs als ‘virtuele privédetective’.

Cookies als virtuele Personal Assistant voor je websitebezoeker

‘Cookies’, zoals we ze nu nog kennen, helpen voor elke afzonderlijke bezoeker van je site allerlei belangrijke dingen onthouden, als een soort PA dus. Denk bijvoorbeeld aan inloggegevens van elke gebruiker. Zou die ‘virtuele PA’ (v-PA) dat niet doen, dan moet je als websitebezoeker bij elke nieuwe pagina die je binnen dezelfde website opent, opnieuw inloggen om de content te kunnen zien. Super onhandig, toch?

Stel nou dat je als bezoeker de Engelse versie van een meertalige website wilt zien. Hoe raar zou het zijn, als de taalinstellingen opeens in het Portugees staan nadat je hebt doorgeklikt naar een volgende pagina op de site? De ‘v-PA’ onthoudt welke taalvoorkeur je hebt gekozen en zorgt ervoor dat de instellingen blijven staan.

cookies als personal assistant

Als je bij een webshop filtert op een bepaalde productsoort of een merk, bijvoorbeeld ‘sneakers’ van het merk ‘Onitsuka Tiger‘, dan verwacht je niet dat je op de tweede pagina met zoekresultaten opeens ‘sweaters’ van ‘Puma‘ te zien krijgt, toch? Drie keer raden wie ervoor zorgt dat je te zien krijgt waar je om hebt gevraagd? Juist, je virtuele PA, oftewel de functionele cookies.

De v-PA zorgt er ook voor dat je bezoekers de foto’s op je website te zien krijgen in een resolutie die past bij de internetverbinding van elke gebruiker. Wel zo handig, ook voor de website-eigenaar, trouwens. Het eerste wat bezoekers namelijk denken als een plaatje niet laadt, is dat het aan de website ligt in plaats van aan hun eigen verbinding. En in zekere zin hebben ze nog een klein beetje gelijk ook. Want wat kun je er nou mee als je sneakers in een ander ‘formaat’ thuisgestuurd krijgt dan je had besteld? Aan wie ligt dat?

cookies als privédetective

Cookies als virtuele Privédetective (v-PD)

Dat helpt je om je aanbod nog beter af te stemmen op de wensen van je publiek. Als de link kan leggen met je online verkoopresultaten en de bezoekersstatistieken op je website, kan je die verder optimaliseren voor een hogere conversie en nog meer omzet. Of om met nog meer potentiële klanten in contact te komen, bijvoorbeeld via het contactformulier op je website.
 
Je tracking cookies en analytische cookies helpen jou daarbij, als een virtuele Privédetective. Ze houden voor je bij welke pagina’s op je site het langst en het vaakst worden bezocht. Ze volgen per bezoeker via welk pad ze op jouw site terecht zijn gekomen, welke van de producten uit jouw aanbod ze het langst bekijken.
 
De v-PA brieft intussen door aan de v-PD welke producten worden opgeslagen in het winkelmandje. Als de bezoeker je website verlaat zonder de producten in het mandje daadwerkelijk te bestellen (gebeurt zó vaak), dan speurt de v-PD op welke websites die specifieke bezoeker nog meer bezoekt.
 
‘Oh, hij opent Facebook! Laten we dáár een advertentie of een banner plaatsen met precies de producten die hij bij ons nog onafgerekend in het mandje heeft liggen. Wie weet komt hij dan terug om de bestelling alsnog af te ronden.’ In de marketing noem je dat ‘retargeting’. Dat vereist wel dat je bezoekers tracking cookies of marketing cookies accepteren. Dan verschijnt jouw advertentie, of de producten die ze op jouw site hebben bekeken, opeens in hun feed op Facebook of Instagram.

Hoe ga je als ondernemer om met cookies van je website?

Net als van een Personal Assistant of een Privédetective kun je als ondernemer en websitehouder veel waardevolle informatie verkrijgen als je de cookies slim benut. Als alle bezoekers opvallend lang blijven hangen bij een van je salespagina’s, maar vervolgens je website verlaten zonder iets aan te kopen bij je, is de pagina misschien niet duidelijk genoeg voor ze. Waarom verlaat 97% van de bezoekers je website zonder aankoop, nadat ze een tijdje hebben zitten dralen op die specifieke pagina? Waar gaan ze naartoe? Hoe en waar kunnen we ze het beste ‘remarketen’, de producten die ze bij ons hebben bekeken opnieuw laten zien?

Wat heel belangrijk is om rekening mee te houden, is dat je websitebezoekers steeds bewuster worden van internetveiligheid en privacy. Je doelgroep vindt het alleen maar prettig als je transparant bent over je cookiebeleid, en ze de gelegenheid krijgen om zelf te kiezen welke cookies ze wel en niet van je willen accepteren.

Er zijn helaas nog steeds websites die bezoekers geen toegang geven als ze de cookies niet wilt accepteren. Ook zonder daarbij duidelijk te maken om welke cookies het dan gaat. Met een duidelijke cookie-banner, waarin je de bezoeker de keuze geeft, voorkom je dat bezoekers je website weer verlaten zonder ook maar iets van je content gezien te hebben.