webdesign

Wat is webdesign en waar moet je op letten?

08 mei 2020
(Laatste update:
1 oktober 2021)
Leestijd: 7 minuten
Auteur: Michael

“Waarom krijg ik nou geen orders binnen? Ik heb toch een prachtige website? Alles werkt naar behoren, dankzij de betaalde advertenties staat m’n site hoog in de zoekresultaten op Google. Ik krijg genoeg bezoekers, maar waar blijft m’n omzet..?”

Tegenwoordig kan (bijna) iedereen wel een prima website maken. Door gebruik te maken van zogenaamde ‘no-code tools’, één van de trends in 2020 op gebied van webdesign, heb je zelfs geen programmeerkennis nodig. Maar een kwalitatief goede, converterende website laten maken met een slim ontwerp? Dat is écht something else.

We laten in deze blogpost zien hoe je een converterende website kan ontwerpen die voor je werkt en waar je op voorhand al over kan nadenken om het webdesign proces sneller en efficiënter te laten verlopen.

Wat is het verschil tussen webdesign en webdevelopment?

Webdesign is niet hetzelfde als ‘een website laten maken’. Als je een website wilt laten maken, denken de meeste mensen vooral aan hoe de website eruit moet zien. Welke kleuren, welke plaatjes, welk lettertype. Misschien denk je aan mooie animaties of andere bewegende beelden waarmee je website er levendig uit komt te zien. Wanneer je denkt als een websitegebruiker of -bezoeker, dan is het design natuurlijk ook het meest tastbare van een website. Een websitegebruiker kijkt naar wat er te zien is, wat er gebeurt op een website, en wat hij kan doen op de website.

Minder mensen denken aan de functionaliteit(en) van (en op) een website. Wat is de structuur van je website, welke informatie zet je waar neer, op welke pagina komt welke informatie. Wat is eigenlijk überhaupt het doel van een website? Hoe bereik je dat, hoe zorg je ervoor dat alles op je website werkt zodat het je helpt om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken?

Om een functionele website te laten maken heb je wel design nodig, maar een design op zichzelf doet natuurlijk niets. Voor een werkende, functionerende website die doet waarvoor die bedoeld is, heb je ook development nodig. Het daadwerkelijke bouwen van de website is webdevelopment, waarbij je natuurlijk rekening houdt met het design van de website.

‘Webdesign’ betekende vroeger eigenlijk gewoon alles wat je moest doen om een website te bouwen. Websites waren destijds eenvoudiger van opzet, maar naarmate er technisch steeds meer mogelijk werd, werden websites steeds complexer en geavanceerder. De laatste jaren zijn websites juist weer simpeler van opzet, voor een betere effectiviteit, snellere laadtijd, en hogere conversie.

De visie van Web-Kings op webdesign is dat het bij design vooral gaat om duidelijkheid te scheppen over de inhoud en de functionaliteit van je website. Er zijn drie belangrijke principes waar je als website-eigenaar aan moet denken, als je een website wilt laten maken. Los van het (commerciële) doel van je website en de functionaliteit die daarmee samenhangt, zijn navigatie, hiërarchie en kleur bepalend voor het succes van je website. Ze zorgen namelijk voor duidelijkheid voor de bezoekers op je website, mits op de juiste manier toegepast.

webdesign mock-ups maken

Hoe begin je als je een website wilt laten maken?

 We merken dat veel bedrijven gewoon iets moois proberen te maken zonder gedegen vooronderzoek of duidelijk doel. Het bedenken en ontwikkelen van een wervende website die aansluit op de verwachtingen van je doelgroep, begint weliswaar met een creatief proces. Maar zonder onderliggende gedachte gewoon beginnen te designen en maar zien waar je uitkomt, dat werkt vroeg of laat tegen je.
 
De werkwijze van Web-Kings gaat daarom veel dieper. Het maken van een website is ook voor een belangrijk deel gestuurd door data. Wij zullen je altijd helpen om op een analytische manier een website te bouwen, met vooronderzoek en purpose
 
We werken samen met je marketing afdeling om te kijken hoe we de core values van je bedrijf kunnen benutten in het ontwerp van je website. We maken gebruik van nuttige tools en relevante data, van resultaten uit onderzoeken die zijn gedaan naar het online surfgedrag, maar ook bijvoorbeeld naar het effect van kleuren die gebruikt worden op websites. 
 
Hoe ver je ook bent met de bouw van je website, alles wat je toevoegt aan je ontwerp moet bijdragen aan de functionele kant van je website.
 

Webdesign en de functionaliteit van mijn website

Webdesign is in de approach van Web-Kings dus veel meer dan alleen een creatief proces. Het ontwerp komt tot stand aan de hand van allerlei onderzoek en analyse.

De functionaliteit van je website is een belangrijk startpunt. Met welke intenties en verwachtingen komen bezoekers naar je site? Hebben je bezoekers een bepaald probleem waarvoor jij een oplossing biedt? Zoeken ze alleen maar informatie, of hebben ze een behoefte die jij kan invullen in de vorm van bepaalde producten? Misschien zijn ze al heel goed bekend met je product of dienstverlening, voelen ze een sterke identificatie met jouw merk en willen zien of er carrièremogelijkheden voor ze zijn bij jouw bedrijf.

Webdesign is voor duidelijkheid

Je kunt je voorstellen dat websitebezoekers die voor het eerst op je website terecht komen, met allerlei vragen zitten. Ze komen naar je website, omdat ze ergens naar op zoek zijn. Omdat ze een behoefte hebben die vervuld moet worden, of een probleem waarvoor ze een oplossing zoeken. misschien is er spoed bij, komen ze met een bepaalde urgentie op jouw website terecht. Koppel deze situatieschets maar even aan de core-business van jouw bedrijf, en hoe die aansluit op de wensen van jouw ideale klanten of je doelgroep.

Uiteindelijk willen je bezoekers makkelijk en snel kunnen vinden wat ze zoeken op je site. Wat je daarom met je ontwerp probeert te bereiken is gebruiksgemak voor je bezoekers, met een overzichtelijke indeling van je website en een duidelijke navigatie.

In een oogopslag willen je websitebezoekers duidelijk kunnen zien of ze op de juiste plek terecht zijn gekomen, zonder daar echt over na te hoeven denken. Instinctief willen je websitebezoekers meteen duidelijkheid over vragen als ‘Wat is dit, zit ik hier goed? Wat hebben ze hier?’. Lukt dat niet, omdat je navigatie bijvoorbeeld verstopt zit achter een hamburger-icoontje, of omdat je websitebezoekers in verwarring worden gebracht door afleidende design-elementen op je website, zullen ze verder gaan zoeken. Dat betekent dat ze je website weer verlaten zonder gedaan te hebben waarvoor je website is bedoeld.

De navigatiebalk op je website

Het eerste doel van het design op je website is om je bezoekers meteen duidelijkheid te geven. Dat geef je door je websitebezoeker als het ware aan de hand mee te nemen en te begeleiden. De navigatiebalk op je website is daar een heel nuttige en bruikbare tool voor, zoals een gids je brengt waar je heen wil. Een goede navigatiebalk geeft overzicht en laat ook zien waar op de website je op dat moment bent, waar je nog meer naartoe kan. Het bepaalt voor een belangrijk deel het gebruiksgemak van je website.

Gebruiksgemak betekent ook dat we er rekening mee houden dat 60% van al het online zoekverkeer tegenwoordig over smartphone of tablet gaat, check onze vorige blogpost over SEO-optimalisatie. Het design van je website stemmen we daarom af op een optimale gebruikservaring voor je bezoekers, juist ook als ze je site bezoeken met hun mobiele device.

Omdat je met je website eigenlijk ook altijd wel een stuk branding naar voren wilt laten komen, zoek je aansluiting op je marketingstrategie.

“Met een goede voorbereiding kun je het webdesign proces sneller en efficiënter te laten verlopen”

Wat heeft mijn marketingstrategie te maken met webdesign?

Je wilt een stuk herkenbaarheid en een gevoel van identificatie bij je website bezoekers triggeren. Je wil de juiste emotie losmaken bij je bezoekers, die aansluit op de producten of diensten die je aanbiedt. Daarnaast wil je graag uiting geven aan je bedrijfscultuur en de filosofie achter je bedrijf.

Dit kun je heel goed bereiken door bepaalde kleurstellingen of kleurencombinaties te gebruiken op je website. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar kleurgebruik op websites. Met webdesign hou je daar rekening mee, zodat de manier waarop jij je informatie kan presenteren op je website je bezoekers overtuigt om jouw product te kiezen.

Kleurenschema’s op je website werken het beste als ze goed bij je product of dienstverlening passen. Zo kun je kleurgebruik op je website positief inzetten. Denk aan de beste kleuren voor call-to-action buttons bijvoorbeeld.

Webdesign | Call-to-action button

Het is belangrijk om slim gebruik te maken van kleur, en met je kleurgebruik simpelweg tegemoet te komen aan de verwachtingen van je websitebezoekers. Ook kleurgebruik in de teksten is belangrijk om niet zomaar ondoordacht mee om te gaan. Tekst in een afwijkende kleur betekent eigenlijk altijd een link naar een andere pagina op je website, of naar een pagina op een externe website. Voor je websitebezoekers is het verwarrend als gekleure tekst geen link blijkt te zijn, of als een link ‘te goed verstopt’ zit in de tekst.

Hoe bepaalt de call-to-action het ontwerp van mijn website?

Na verschillende trends en stromingen sinds het ontstaan van internet, zie je in moderne designs vooral focus op ‘Minimalistic design’. Om zo veel mogelijk alle afleiding van de CTA te elimineren, wordt er maar minimaal gebruik gemaakt van tekst en beeld op je website. De CTA valt op door knoppen met een vorm en kleur die afwijkt van de rest van het geheel.

Door hier goed gebruik van de maken, zorg je ervoor dat het ontwerp van je website gericht is op conversie. Naarmate het internet groeit en er dagelijks honderden sites bij komen, wordt de concurrentiestrijd heviger. Die ontwikkelingen vergen aandacht voor een optimaal ontwerp van je website, zodat je:

a) makkelijk gevonden kan worden door je doelgroep, en

b) dat je ze door middel van een duidelijk en overzichtelijke grafische vormgeving van je website snel en makkelijk kan bieden waarnaar je bezoekers op zoek zijn.

Hoe bepaalt de hiërarchie het succes van mijn website?

Een sterke CTA wordt ondersteund door een correct toegepaste hierarchie op je website. Naar welk gedeelte van de website trek je de aandacht? Op veel websites gaat het fout doordat meerdere opvallende elementen op een pagina te laten strijden om de aandacht van de websitebezoeker.

Om je bezoekers door de gehele website goed te blijven navigeren, en ze stap voor stap te leiden naar die ene CTA, is het van belang dat je een duidelijke hierarchische structuur aanbrengt aan je site. Dat betekent zoveel als ‘op de juiste momenten de juiste aandacht trekken naar de juiste elementen op je website’.

Zo kun je met webdesign je online resultaten een enorme boost geven.