onderhoud website kosten

Waarom is onderhoud aan je website zo belangrijk (en hoe zit dat met kosten)?

2 juni 2020
(Laatste update:
3 mei 2021)
Leestijd: 4 minuten
Auteur: Michael

‘Mijn hobby is filerijden…’, said no one ever! Niemand houdt van vertraging onderweg door wegwerkzaamheden. Mensen die op tijd op een afspraak moeten komen niet, onverbeterlijke snelheidsduivels niet, milieubewuste groen-stemmers niet.

Wel vindt iedereen het fijn om over een strak nieuw wegdek te rijden, zonder gaten of scheuren in de weg. Wat een geruststelling dat je kind onderweg naar school niet meer hoeft over te steken bij dat drukke kruispunt, nu er een veel overzichtelijkere rotonde voor in de plaats is gekomen. Bovendien dwingt het snelheidsmaniakken om langzamer te rijden.

Wegwerkzaamheden vormen een ergernis in het verkeer en zijn kostbaar, maar zijn vaak wel een noodzakelijk kwaad en in principe altijd een verbetering van de situatie. Onderhoud aan je website en de bijbehorende kosten gaan hand in hand, maar wat zijn nou belangrijke redenen om regelmatig onderhoud te plegen aan je WordPress website? Waar bestaan die werkzaamheden uit en welke kosten brengt websiteonderhoud met zich mee?

Websiteonderhoud kosten

Welke externe factoren beïnvloeden het onderhoud aan je website?

Je website maakt deel uit van het wereldwijde web. Net als de markt waarbinnen je opereert, is het internet ook continu in ontwikkeling. Technisch wordt er steeds meer mogelijk en in die dynamiek veranderen ook standaarden en protocollen, bijvoorbeeld voor veiligheid. De invoer van de GDPR (AVG in Nederland) is zo’n voorbeeld van nieuwe regelgeving die gevolgen heeft voor de manier waarop je met de data van je websitebezoekers omgaat.
 
Daarnaast kunnen nieuwe technische innovaties, trends of nieuwe inzichten ook aanpassingen en verbeteringen van jouw website vereisen. Denk aan het internetverkeer dat steeds minder vanaf desktops of laptops verloopt, maar des te meer vanaf mobiele devices, vooral smartphones. Dat vergt een responsive design voor jouw WordPress website, ook omwille van je SEO-strategie. Al dit soort ontwikkelingen kunnen invloed hebben op de prestaties van je website.


Wat voor invloed heeft verandering van je bedrijfsstrategie op je website?

Uitbreiding van je dienstverlening kan onderdeel zijn van je nieuwe bedrijfsstrategie. Voor je online strategie kan dat betekenen dat je website nieuwe functionalteiten nodig heeft, om ervoor te zorgen dat je met je website de nieuwe strategie blijft ondersteunen. Dat kan betekenen dat je de dienstenpagina op je WordPress website aanvult met je nieuwe services, maar ook dat je nieuwe functionaliteiten toevoegt aan je website, of koppelingen maakt met andere systemen.

Als je zou besluiten om meer in te zetten op online verkoop in plaats van offline, is het bijvoorbeeld mogelijk om de content op je webshop koppelen aan je feed op Instagram of andere (social media) platforms. Maar als die een update doorvoeren, kan het zomaar gebeuren dat je zelf ook je site moet updaten, zodat de koppeling met jouw webshop blijft werken.

“Door frequent onderhoud blijft je website meebewegen met de snelle veranderingen van de markt en het internet”

Wat heeft mijn SEO-strategie te maken met websiteonderhoud?

Je hebt in onze eerdere blog over SEO kunnen lezen dat nieuwe updates aan je WordPress website een betere ranking op zoekmachines kan geven. Frequente updates van je content helpen ook omdat bijvoorbeeld zoektermen en combinaties van zoekwoorden veranderen. Optimalisatie van je website is een continu proces dat ervoor zorgt dat je nog beter gevonden kan worden op de zoekmachines.

Naarmate je website blijft ontwikkelen en groeien, wordt het ook steeds belangrijker om de laadsnelheid van je site te blijven optimaliseren. In het licht van SEO-strategie beïnvloedt je laadsnelheid je ranking op Google. Als je langere tijd geen onderhoud pleegt, wordt je website trager, met omzetverlies als gevolg.

Welke onderhoudswerkzaamheden moeten er aan mijn website gedaan worden?

Het begint met monitoren, simpelweg in de gaten blijven houden hoe je website presteert. Nadat je WordPress website is gebouwd en gelanceerd, kun je met de juiste tools je zien hoe je website rankt in Google, welke pagina’s van je website goed worden bezocht, hoe lang je bezoekers op alle pagina’s van je website blijven, etcetera. Het webdesign wordt verder geoptimaliseerd voor conversie aan de hand van de bezoekersstatistieken.

Het correct installeren en geconfigureren van nieuwe plugins of updates behoort tot de onderhoudswerkzaamheden aan je website. Daarmee zorg je ervoor dat je WordPress website blijft voldoen aan de nieuwste standaarden. Het verhelpen van fouten of bugs, die soms pas boven water komen na installatie en/of ingebruikname van nieuwe plugins, behoort tot onderhoud van je website.

Daarnaast kunnen er na verloop van tijd nieuwe (beveiligings)risico’s aan het licht komen. Door voortdurende monitoring en het frequent uitvoeren van veiligheidsupdates, zorg je ervoor dat je WordPress website niet zomaar gehackt kan worden. Zo voorkom je dat de data van bezoekers die je verzamelt, wordt gestolen en misbruikt.

kosten websiteonderhoud

Waaruit zijn de kosten voor websiteonderhoud opgebouwd?

Simpel gezegd, bestaan de kosten voor websiteonderhoud uit de tijd die we investeren in het monitoren van je WordPress website en het uitvoeren van de relevante verbeteringen. Globaal kun je er vanuit gaan dat onderhoud duurder wordt naarmate wij je website proactiever monitoren en verbeteren. Vergelijk het met je auto. Onder normale omstandigheden zul je met een reguliere jaarlijkse onderhoudsbeurt volstaan en zijn de gerelateerde kosten goed te overzien. Maar als je alles uit je auto wilt halen, zul je vaker onderdelen moeten vervangen om zeker te zijn van optimale prestaties, continuiteit en veiligheid. 

Wat krijg je ervoor terug?

De garantie op een altijd optimaal presterende WordPress website kunnen we je niet geven, maar dat is altijd wel het doel en de reden waarom we tijd investeren in onderhoud van je website. Al vroeg in het proces nemen we graag de tijd om jouw bedrijf en je doelgroep goed te leren kennen. Zo begrijpen we precies hoe je WordPress website invulling kan geven aan je bedrijfsstrategie en hoe we jouw aanbod kunnen laten aansluiten op de vraag van je doelgroep.

Na de bouw en lancering van je website, kunnen we aan de hand van de statistieken snel relevante vernieuwingen en verbeteringen doorvoeren, uiteraard volgens de afspraken die we met jou hebben gemaakt. Omdat wij die voor je hebben gebouwd, kennen we je WordPress website door en door. Nieuwe updates kunnen we daarom snel en correct uitgevoeren en configureren, zonder dat je website daarvoor uit de lucht hoeft. We zorgen ervoor dat de overgang naar de vernieuwde en verbeterde versie smooth verloopt, terwijl jij je klanten gewoon kan blijven bedienen zoals ze gewend zijn.

Stay tuned for the next episode, waar we het gaan hebben over wat Laravel is en wat je ermee kan doen.

× Hoe kan ik je helpen?