succesvolle webshop

Maak je webshop succesvol met deze tips

19 april 2022
(Laatste update:
20 april 2022)
Leestijd: 6 minuten
Auteur: Michael

Verkoop jij producten of diensten die zich goed lenen om via internet aan te bieden aan je klant? Loop je giga veel omzet mis doordat je product nog niet online te koop is? Zelfs al heb je één of meerdere fysieke winkels op A-locaties, een webshop is anno 2021 eigenlijk onontbeerlijk. Ook al verspoelen de maatregelen rondom Covid gelukkig weer, we zijn inmiddels best gewend aan het fenomeen dat uit noodzaak is gegroeid.

Er zijn tegenwoordig veel manieren om zelf een werkende webshop te maken. Maar welke factoren hebben nou echt invloed op de winstgevendheid van jouw webshop? Wat is er allemaal nog meer belangrijk om rekening mee te houden als je een succesvolle webshop wilt laten maken?

Wat is een webshop?

Een webshop is natuurlijk gewoon een online winkel, ofwel webwinkel. Je kunt het zien als een website die je bezoekt met een computer, tablet of smartphone. Met een webshop kun je zowel producten als diensten aanbieden en (laten) afrekenen.

Waar een website vooral gericht is op informatie delen en voor de meeste commerciële organisaties als doel heeft om leads te genereren, is een webshop voornamelijk gericht op de online verkoop van producten of diensten. Bezoekers van een webshop of website hebben doorgaans een andere mindset en dus andere verwachtingen. Ze verwachten dat het hele verkoopproces soepel wordt ondersteund. Het vraagt dus ook een andere benadering, omdat een webshop nog meer dan een website eigenlijk gewoon een soort verkoopgesprek is, dat jij online met je bezoekers voert. 

In een verkoopgesprek achterhaal je wat de wens, noodzaak of behoefte is van je klant. Die interactie heb je niet met een webshop, maar moet je cijfers en statistieken gaan interpreteren, of het surfgedrag van bezoekers op jouw webshop gaan analyseren.

Wat is er nodig voor een succesvolle webshop?

Als je een specialistische webshop hebt, kun je met een maatwerk oplossing vaak meer invloed en controle krijgen over de verkoop van je producten/diensten.

Marketingplan

Het succes van jouw webshop hangt in grote mate af van jouw marketingplan hierachter. Denk van tevoren goed na over jouw doelgroep, wat je gaat aanbieden en hoe je online promotie gaat doen. Als dit plan goed in elkaar zit, sta je meteen al met 1-0 voor.

Afhandelproces

Een ander belangrijk aspect van jouw webshop is de afhandeling van de geplaatste bestellingen. Je wilt natuurlijk niet dat jouw klanten te lang moeten wachten op de levering van hun bestelling. Zorg er dus voor dat je het afhandelproces al uitgedacht hebt voordat je met jouw webshop gaat beginnen.

Beeldmateriaal

Goed beeldmateriaal is een ‘must’ bij het slagen van jouw webshop. Zorg er dus voor dat je professioneel beeldmateriaal gebruikt, met aanzichten vanuit verschillende kijkhoeken. Zo weten jouw potentiële kopers ook daadwerkelijk waarvoor ze betalen.

Gebruiksgemak voor je klanten met stip op 1

Omdat je webshop voornamelijk gericht is op online verkoop, zijn je bezoekers doorgaans in ‘a buying mood’. Dat wil je natuurlijk niet verstoren. Maak het je klant dus zo makkelijk mogelijk om door je webshop te navigeren. Zorg dat ze niet ‘verdwalen’, maar juist in duidelijke stappen en super eenvoudig naar het moment van eindafrekening worden geleid.

Bezoekers van je webshop die in die ‘buying mood’ zijn, zijn vaak kwetsbaar in de zin van makkelijk afgeleid, snel gefrustreerd en vaak ongeduldig. Voor je het weet verlaten ze je webshop weer, zonder dat ze een aankoop hebben gedaan bij je. Zonde, want de garantie dat ze terugkomen om de koop alsnog af te ronden is nihil.

Je webshop moet daarom dus heel goed geoptimaliseerd zijn voor conversie, zodat jij een zo hoog mogelijke omzet kunt behalen via je online verkoopkanaal. In de lijn van gebruiksvriendelijkheid zijn de volgende aspecten voor een groot deel bepalend voor het succes van je webshop.

Design

Net als in een ‘echte’ winkel, wil je dat je webshop overzichtelijk is en duidelijk. Als er in het ontwerp van je webshop te veel elementen staan die kunnen afleiden van de belangrijkste call-to-action, namelijk op ‘afrekenen’ klikken, breng je onbedoeld je bezoekers in verwarring.

Er kan wat dat betreft veel fout gaan in een webshop. Een succesvolle webshop geeft de bezoeker een duidelijk overzicht van de verschillende diensten of producten en productgroepen, met heldere omschrijvingen en ondersteunend beeldmateriaal. Je bezoekers willen makkelijk door de shop kunnen navigeren, makkelijk hun keuze kunnen maken uit je assortiment door duidelijke klik-buttons, hun persoonlijke favorieten ergens apart kunnen zetten en die makkelijk terug kunnen vinden, voordat ze daadwerkelijk hun keuzes maken.

Responsiveness

Belangrijk onderdeel van het design, die ook aan de basis staat van hoe je bezoekers je webshop ervaren, is de responsiveness. Als je net begint kun je natuurlijk nog niet zo veel zeggen over de bezoekersstatistieken van je webshop, maar na verloop van tijd worden de cijfers steeds representatiever en relevanter. Je kunt inzicht krijgen in de type apparaten waarmee je bezoekers het vaakst naar je webshop komen.

Over het algemeen zullen vooral B2C-ondernemers merken dat bezoekers veel gebruik maken van smartphones of tablets om naar de webshop te gaan. In dat geval is het misschien zelfs een overweging waard om je webshop ‘mobile-only’ te maken, of in elk geval ‘mobile-first’.

Wanneer een webshop responsive is, houdt dat in dat het design zich aanpast aan het beeldschermformaat. Het doel is dat de webshop er op alle typen (mobiele) apparaten perfect uitziet, zodat je bezoekers niet heel raar hoeven scrollen of zoomen om de content goed te kunnen zien.

Laadsnelheid

In diezelfde lijn is het ook belangrijk dat je webshop supersnel laadt. Dat houdt in dat de inhoud meteen goed te zien is voor je bezoekers en dat ze niet naar een blanco pagina zitten te staren voordat ze eindelijk het product of productoverzicht waarin ze geïnteresseerd zijn te zien krijgen.

Een trage webshop of website is misschien nog wel een grotere conversie-killer dan eentje die niet goed uitlijnt. Er zijn aardig wat technieken om je webshop supersnel te houden, van bestandstypen en -formaten van de afbeeldingen die je gebruikt, tot de manier hoe ze geladen worden.

Om ervoor te zorgen dat je bezoekers niet ongeduldig worden en je webshop verlaten zonder een aankoop te hebben gedaan, is het ook belangrijk om periodiek de snelheid van je webshop te controleren en optimalisaties uit te laten voeren. Zo blijft je webshop razendsnel en blijven je klanten tevreden terugkeren voor vervolg- of herhaalaankopen.

Veiligheid (betalingen)

Producten die je klanten bij je kopen moeten natuurlijk afgerekend worden. Online betalingen worden steeds gebruikelijker en ook de mogelijkheden nemen toe. Het betaalproces is uiteraard wel een kwetsbare schakel in het proces en risicovol. Hackers en andere kwaadwillenden vaak zijn uit op betaalgegevens van consumenten, om die voor malafide doeleinden te misbruiken.

Anderzijds wil je ook dat het betaalproces gemakkelijk verloopt voor je klanten. Vaak is dat namelijk nog een laatste obstakel in het hele aankoopproces. Als dat niet soepel verloopt.

Gelukkig zijn er goede plugins die bijvoorbeeld creditcardbetalingen of iDeal ondersteunen, of koppelingen met onafhankelijke partijen zoals Mollie, Adyen of Paylogic die online betalingen mogelijk maken. Het is wel van essentieel belang om de plugins goed up-to-date te blijven houden, zodat jij en je klanten geen risico’s lopen.

Privacy

Naast plugins voor betalingen zijn er ook plugins beschikbaar die de gegevens van je klanten op een veilige manier opslaan, zodat je compliant blijft met de geldende AVG-regels. Je hoort helaas nog veel te vaak dat er klantgegevens ‘op straat’ terecht zijn gekomen na een grote hack die heeft plaatsgevonden bij bijvoorbeeld overheidsinstellingen of in CRM-systemen van grote organisaties

Jouw webshop makkelijk vindbaar op zoekmachines

Om ervoor te zorgen dat je webshop goed vindbaar is in de grote zoekmachines zoals Google of Bing, is het met een webshop des te meer van belang dat SEO-optimalisaties op de juiste manier worden uitgevoerd, idealiter in een aantal stappen/fases.

Natuurlijk begint het met de standaard optimalisaties zoals de juiste title tags, metadescriptions, de juiste keywords op de juiste plekken en in de juiste hoeveelheid, clean code, etcetera. Omdat je voor bepaalde functionaliteiten plugins gebruikt, is het van belang de juiste keuzes daarin te maken en de juiste optimalisaties daarvoor uit te voeren.

De volgende stap in je SEO-strategie is zorgen voor backlinks, om meer verkeer naar je webshop te leiden en zo authoriteit in jouw nichemarkt te genereren en populariteit te winnen.

Daarna zorg je voor de juiste content strategie. Bloggen is een heel goede manier om oriënterende bezoekers naar je webshop te krijgen. Vanuit een blog over een relevant onderwerp breng je ze geleidelijk naar de verkoopomgeving waar je bezoekers met een koopintentie vaak al direct terechtkomen. 

Door verrijkte content te gebruiken, bijvoorbeeld met video’s of productfoto’s vanuit alle mogelijke kijkhoeken of aanzichten, geef je bezoekers een zo compleet mogelijk beeld van je product. Zo maak je je producten tastbaarder, waardoor je bezoekers veel eerder geneigd zijn om bij jou te kopen. Wat conversieverhogend werkt, werkt vaak ook weer door in je vindbaarheid. Succes van je website wordt onder andere afgemeten aan de conversiegraad, wat weer bijdraagt aan een hogere ranking op Google en dus je vindbaarheid voor je doelgroep.

Hoe kan Web-Kings je webshop verder helpen?

Als je wil weten hoe Web-Kings concreet jouw onderneming verder kan helpen, kun je contact opnemen of een belafspraak maken, dan nemen wij contact met jou op wanneer het jou schikt.

Met afbeeldingen van Unsplash en onze eigen mediabibliotheek.

× Hoe kan ik je helpen?