Groeikansen door in crisistijd tegen de stroom in te gaan

Hoe kan de corona-crisis een positieve wending geven aan de groei van je bedrijf?

21 augustus 2020
(Laatste update:
5 mei 2021)
Leestijd: 3 minuten
Auteur: Michael

Wat kan jij de tweede helft van dit jaar voor je bedrijf doen, met wellicht een tweede lockdown in het verschiet? Vooraanstaande banken in Nederland houden gezamenlijk al rekening met ongeveer 2,5 miljard aan leningen die niet terugbetaald kunnen worden. Moet jij uit alle macht proberen zoveel mogelijk je verlies te beperken? Of liggen er misschien juist kansen voor je om te groeien tegen de stroom aan faillissementen in?

De juiste beslissingen zijn vooral in crisistijden als deze niet alleen voor je eigen business van essentieel belang. Je klanten kunnen ook een positieve impuls krijgen van jouw strategische beslissingen. Daar ben je zelf dan ook weer mee geholpen, want uiteindelijk staan je klanten garant voor jouw toekomst.

digitale transitie door coronacrisis

Wat betekent ‘het nieuwe normaal’ voor het bedrijfsleven?

‘De ene hand wast de andere’, zei een collega van vroeger weleens. Een mooie beeldspraak, die in deze context goed is toe te passen. Hoe leg je de focus op wat nu belangrijk is voor je klanten, ook buiten het aanbod van je diensten/producten? Wat hebben ze nodig dat jij kunt bieden, zodat je eigen business daar ook weer vruchten van kan plukken?
 
Hoe bereid je je bedrijf voor op een tweede COVID-lockdown? MKB’ers die het hoofd koel houden, sluiten aan op de nieuwe situatie en komen zo tegemoet aan de veranderende behoeften van hun publiek. Zelf zul je daar op termijn ook baat bij hebben.

Hoe je daadwerkelijk kunt beantwoorden aan de meest urgente behoefte van je doelgroep, zit in meer dan alleen de diensten of producten die je aanbiedt. Er valt vaak nog veel winst te behalen door eens kritisch te kijken naar de manier waarop je met elkaar communiceert, interactie zoekt met elkaar en bedrijfsprocessen inricht of ondersteunt.

Digitalisering is de sleutel

Hernieuwde bedrijfsprocessen vragen wel om de juiste digitale ondersteuning. Om te kunnen blijven voldoen aan gezondheidsmaatregelen die aan COVID19 zijn gerelateerd, moet er meer digitaal zaken gedaan worden en minder fysiek. Voor veel MKB’ers is dit het ideale moment om een nieuwe website te laten maken, om invulling te geven aan hun digitale transitie.

Je digitale strategie als onderdeel van je bedrijfsstrategie is altijd de drijvende kracht achter je website. Met de dreiging van een tweede golf besmettingen en een nieuwe lockdown, is het zinvol om te kijken naar digitale oplossingen die jij kunt benutten in jouw voordeel.

Nederland loopt, in het kielzog van enkele Scandinavische landen, al jaren voor met de digitale transitie. Het grootste deel van Europa zal nu nog een inhaalslag moeten maken. Sommigen zien nu het belang van digitalisering verdriedubbelen, sinds de corona-crisis.

Digitale transitie is als een reddingsboei voor het MKB tijdens de corona-crisis

Welke mogelijkheden zie jij voor je klanten?

Technologische ontwikkelingen zijn anno nu al zo ver gevorderd, dat in veel sectoren face-to-face zakendoen al bijna als ‘traditioneel’ wordt beschouwd. De digitalisering van de B2B-markt groeit al jaren doordat er steeds weer nieuwere, snellere en betere digitale oplossingen komen. De COVID-pandemie heeft deze ontwikkeling nog eens een enorme stimulans gegeven.

stijging mobiel internetverkeer

De huidige generatie smartphones is inmiddels zo ver ontwikkeld, dat ze steeds meer zakelijk worden gebruikt. Niet alleen wordt videobellen steeds vaker zakelijk toegepast, ook zakelijke aankopen worden tegenwoordig online gedaan via smartphones. Meer internetverkeer met mobiele apparaten, betekent in dit geval absoluut meer zakelijk gebruik van online toepassingen.

Zou je bijvoorbeeld videofuncties van smartphones kunnen benutten om productdemo’s te geven? Hoe kun je betaalprocessen sneller en veiliger maken, bestelprocessen voor je klanten beschikbaar maken op bijvoorbeeld mobiele apparaten zoals smartphones? Het is vrij eenvoudig om dit soort functionaliteiten toe te voegen aan een goed converterende website. Je kunt ook bijvoorbeeld mobiele webapplicaties laten maken om supportprocessen te optimaliseren.

Nu is het tijd voor actie

Vaar mee op deze technologische ontwikkelingen. Laat het ontwerp van je website eens kritisch beoordelen door een gespecialiseerd internetbureau. Is je website nog niet voorzien van een responsive design, is het ontwerp nog niet geoptimaliseerd voor gebruik vanaf mobiele apparaten? Beoordeel daarnaast je operationele processen. Zorg ervoor dat verkoop- en betaalprocessen ook kunnen worden ondersteund door mobiele apparaten.

Weet je al wat jouw bedrijf nodig hebt? Of kan je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je vernieuwde digitale strategie? Kijk wat Web-Kings voor je kan betekenen, wij helpen je om online te groeien tegen de stroom in.