responsive webdesign

Wat is Responsive Webdesign en waar moet je rekening mee houden?

28 oktober 2020
(Laatste update:
5 mei 2021)
Leestijd: 4 minuten
Auteur: Michael

Responsive webdesign is een belangrijke sleutel tot jouw online succes. Wat is responsive webdesign dan precies? Je kunt het definiëren als:

een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.”

Op zich niks nieuws, aangezien de eerste smartphones waarmee we op internet konden al ruim 10 jaar geleden hun intrede deden. Maar anno nu wel nog belangrijker, omdat inmiddels meer dan de helft van het totale internetverkeer via mobiele apparaten verloopt.

Zoals de definitie aangeeft, zorgt een responsive webdesign ervoor dat de website zich aanpast aan de schermafmetingen en -verhoudingen van elke individuele gebruiker, maar ook de afstand van de ogen tot het scherm steeds meer een aspect geworden om rekening mee te houden bij de bouw van een responsive website.

Wat betekent dat voor jouw onderneming?

Je website vormt de basis van je verkoopsucces via internet, je eerste visitekaartje voor je websitebezoekers en potentiële klanten. Door toename van smartphonegebruik, ook voor zakelijke doeleinden, is een responsive webdesign ook steeds belangrijker en relevanter geworden voor je zakelijke website.

Het doel van responsive webdesign is dat je klanten op een heel gebruiksvriendelijke manier en naar volle tevredenheid op zowel desktops als mobiele apparaten gebruik kunnen blijven maken van jouw diensten. Je online verkoopsucces blijft gegarandeerd door het ontwerp en de prestaties van je website, als gebruiksgemak voor je websitebezoekers bovenaan staat.

Het is wel van belang om te kijken of de statistieken van jouw website aantonen dat je bezoekverkeer vanaf mobiele apparaten significant genoeg is, natuurlijk. Als het goed past bij de producten of diensten die je aanbiedt, of de manier waarop je websitebezoekers gebruik maken van je site, toont optimalisatie van je mobiele website al snel zijn meerwaarde.

Responsive webdesign voor verschillende beeldschermformaten

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het bouwen van een responsive website?

Verfijning zit hem in de details. Tegenwoordig zijn bijna alle websites responsive. Wanneer je een website bouwt, bijvoorbeeld in WordPress, is die automatisch ook meteen geschikt voor mobiel. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als een geoptimaliseerde responsive website.

Om een website echt goed responsive te maken, zul je op de mobiele versie rekening moeten houden met zoveel verschillende schermafmetingen, zoveel verschillende merken en types smartphones en besturingssystemen. Daarbij is de keuze voor de juiste technologie een van de grootste uitdagingen, zodat je website zich op vrijwel elk type smartphone hetzelfde gedraagt als op een computer.

Dat houdt in dat de mobiele versie van je website zoveel mogelijk dezelfde inhoud laat zien, nog net zo duidelijk is en er even mooi uitziet als de desktopversie. Alle verhoudingen moeten kloppen op het beeldformaat van je mobiele apparaat. Wat echt extra aandacht nodig heeft, zijn de afbeeldingen, de actiebuttons en de navigatie- of menu-structuur.

Responsive webdesign voor desktop tablet smartphone

Afbeeldingen

Voor een optimaal resultaat op de desktopversie gebruik je altijd zoveel mogelijk hoogwaardige afbeeldingen, met een zo hoog mogelijke resolutie. Op de mobiele versie van je website zullen afbeeldingen in kleinere resoluties en lichtere formaten gepresenteerd moeten worden. Niet alleen omdat het er anders niet uitziet, maar vooral ook omdat té grote of zware foto-files vertraging geven bij het laden van de mobiele website. 

Een langere laadtijd doet je ranking op zoekmachines als Google geen goed. Als een website op mobiel gewoon volledig is, en zonder haperingen snel genoeg laadt, voorkom je uiteraard ook een hoop frustraties bij mobiele gebruikers.

Daarom zijn de afbeeldingen op een mobiele website een van de grootste uitdagingen. Hoewel de verschillen steeds kleiner worden, hebben smartphones nog steeds minder krachtige processoren dan een doorsnee computer.
 

Actiebuttons

Actiebuttons moeten in principe hetzelfde reageren op zowel de mobiele als de desktopversie van je website. Op de desktopversie van je website wordt een actiebutton getriggerd door een klik van de muis. De actiebutton op je mobiele site reageert naar aanleiding van een ‘touch’. Die verschillen moeten technisch kloppend worden gemaakt en goed gedefinieerd worden. Mobiele gebruikers van je website moeten dezelfde ervaring krijgen op je website als desktopgebruikers, en daar zijn technische aanpassingen voor nodig voor de actiebuttons.

Navigatie

De navigatie van je website moet, zeker op de desktopversie, vooral heel intuïtief en logisch opgebouwd zijn. Dit is ook voor SEO-doeleinden van belang. Voor op het kleinere beeldformaat van je mobiel heb je geen ruimte voor dezelfde menu-structuur. Je ontkomt er niet aan om op de mobiele versie van je website met ‘scroll-menu’tjes’ te werken. Dit vergt wat finetuning, bijvoorbeeld ook voor het geval de mobiele websitebezoeker browst in ‘landscape-mode’.

Er zijn helaas nog steeds websites die bezoekers geen toegang geven als ze de cookies niet wilt accepteren. Ook zonder daarbij duidelijk te maken om welke cookies het dan gaat. Met een duidelijke cookie-banner, waarin je de bezoeker de keuze geeft, voorkom je dat bezoekers je website weer verlaten zonder ook maar iets van je content gezien te hebben.

Waarom je niet langer moet wachten om het responsive webdesign op je website goed te optimaliseren

De markt is aan het veranderen, als ondernemer kun je daar nou eenmaal niet omheen. De gebruiksvriendelijkheid van je website op mobiele apparaten telt zwaar mee voor je rating op Google. Dat loopt vrijwel parallel aan de groei van het internetgebruik vanaf mobiele apparaten, dus is wel goed te vertalen.

Als je nog steeds hoog in de zoekresultaten wil blijven komen op zoekmachines als Google en Bing, doe je jezelf en je eigen business tekort als je nog langer wacht met optimaliseren van je mobiele website. Maar misschien nog wel belangrijker dan dat; als je websitestatistieken aantonen dat je veel bezoekers krijgt vanaf mobiele apparaten, is het relevant om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik. Je zult merken dat een goed geoptimaliseerde responsive website je conversie via je website en enorme impuls kan geven.

Wil je weten wat Web-Kings voor jouw responsive website kan betekenen? Neem contact met ons op of vul het contactformulier in, we horen graag van je hoe jij jouw klanten ook op mobiele apparaten een top-notch website-ervaring wilt meegeven.