Leestijd: 9 minuten

Wat kan je doen om hoger in de zoekresultaten bij Google te komen? Waarom wil je dat eigenlijk?


‘Ja, voor meer omzet natuurlijk!’

 

Wist je dat je met zoekmachine optimalisatie (SEO) je potentiële klanten veel makkelijker naar jouw website kunt leiden, zonder betaalde advertenties? De manier waarop jij jouw informatie aan zoekmachine gebruikers presenteert, neemt ze aan de hand mee en biedt ze precies waarnaar ze op zoek zijn.

Wat is SEO ook alweer?

SEO is een duurzame (online) marketing methode, die erop gericht is om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw site te trekken. En dat zónder investeringen in betaalde advertenties op Google. We laten je zien met welke 5 stappen jij je website zo goed mogelijk kunt afstemmen op het zoekgedrag van de gebruikers van zoekmachines.

Zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse

Hoe kan zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse mijn ranking op Google verbeteren?

Je onderzoekt welke zoekwoorden veel worden ingevoerd bij Google, en welke relevant zijn voor jouw business. Verderop in dit artikel lees je over een aantal tools waarmee je dit kan doen. Als je het zoekgedrag van potentiële klanten kent en begrijpt, kun jij veel makkelijker of gerichter aanbieden waar vraag naar is. 


Hou er wel rekening mee dat veelgebruikte zoekopdrachten ook makkelijk leiden naar  websites van je concurrenten. Het is dan ook goed om te weten welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken in hun content en hoe jij je kunt onderscheiden. Je kunt zelf bijvoorbeeld woordcombinaties op je website gebruiken die Googlers veel invoeren, maar je concurrenten nog niet veel op hun websites hebben staan. Wat daarnaast heel goed kan helpen, is je vestigingsplaats toevoegen aan een algemene zoekopdracht. Als jij ‘sneakers’ verkoopt, en je zit gevestigd in Amsterdam, kun je misschien nog wel beter gevonden worden op ‘sneakers amsterdam’.

Website optimalisatie – content 

Hoe helpt de content op mijn website me aan een hogere ranking op Google?

Nu je weet waar mensen naar op zoek zijn, en met welke woordcombinaties ze zoeken, kun je die gebruiken in de teksten op je website. De zoekmachine koppelt de vraag van de zoeker aan hetgeen jij aanbiedt op je site. Als dit goed matcht, ben je alweer een belangrijke stap verder gekomen. Even weer terug naar het voorbeeld van de sneakers. Wanneer veel mensen Googlen op ‘sneakers’, en jij biedt producten aan met ‘sneakers’ als omschrijving op je website, kun je daar makkelijk op gevonden worden. Wanneer je het woord ‘sportschoenen’ gebruikt als omschrijving, wordt het een stuk lastiger. Dat matcht niet, terwijl jouw sneakers misschien precies de sportschoenen zijn die ze eigenlijk willen hebben.

 

Let op dat je content logisch is ingedeeld. Met pillar content en cluster content maak je het bezoekers van je site veel makkelijker om te vinden wat ze zoeken. De onderwerpen van je content en je links zijn voor Google veel beter te classificeren. Bovendien helpt het ook om zoveel mogelijk duplicate content op je website te voorkomen. Google ziet het namelijk als je content niet meer uniek is, en dat kan je ranking juist negatief beïnvloeden.

Technisch SEO – een mobile-first website laten maken met snelle laadtijd

Wat heeft de laadtijd van mijn site te maken met de ranking op Google?

Technologische ontwikkelingen veranderen het zoekgedrag van zoekmachine gebruikers. Zoekverkeer via smartphones is enorm gegroeid ten opzichte van computers. Daarom is je zoekervaring op je smartphone steeds belangrijker geworden, een trend die dit jaar ook doorzet. Optimalisatie van je site voor gebruik op mobiele devices versnelt de laadtijd en verhoogt de zoekervaring.

“Een snelle laadtijd geeft een positieve ‘zoek-experience’ en leidt vrijwel meteen tot meer omzet.”

Voorbeeld?

Okay, wat doe je als eerste als je ineens onbedwingbare cravings hebt voor een ijsje? Je grijpt je smartphone, je zoekt een ijssalon die op dit onmogelijke tijdstip nog (of al…) open is, het liefst ook een beetje in de buurt. Als je vervolgens moet wáchten voordat de website van dichtstbijzijnde ijssalon geladen is, of je kunt niet goed vinden welke smáken ze allemaal hebben… Geen geduld voor, of gewoon geen tijd om te wachten. Dus dan ga je terug naar de zoekresultaten om een andere ijssalon te zoeken.

 

Een lange laadtijd of onvolledige website geeft een negatieve ‘zoek-experience’ en leidt in veel gevallen dus tot omzetverlies. Of in dit geval toch zeker voor die dichtstbijzijnde ijssalon met een trage website.

SEO-tools – statistieken, data en meta-data

Zijn er tools die me helpen om de performance van mijn website te monitoren en bijsturen?

Talloze. En niet alleen om je eigen website te monitoren, maar ook om trending zoekwoorden te vinden, of concurrerende sites te analyseren. Echte must-haves zijn Search Console van Google, Ahrefs, Ubersuggest, of de Google zoekwoordentool. Deze tools zijn gratis of voor een laagdrempelig bedrag beschikbaar. Allemaal geven ze op verschillende manieren waardevolle inzichten in populaire zoektermen, de prestaties van je website en webpagina’s over verschillende periodes, of geven bruikbare inzichten voor je concurrentieanalyse.

 

Je kunt bijvoorbeeld woordcombinaties vinden die je concurrenten nog niet veel gebruiken, maar waar wel veel naar wordt gezocht door Googlers. Je krijgt inzicht in aantallen en kwaliteit van backlinks. Je kunt zien welke pagina’s na verloop van tijd minder views en clicks krijgen, zodat je je website heel gericht kunt updaten of vernieuwen, en nog veel meer.

 

Zo helpen deze tools je om je website te blijven verbeteren en aanpassen aan nieuwe trends. Constante verbetering en vernieuwing van je site is een belangrijke sleutel tot een hogere notering op Google.

Linkbuilding

Wat is het nut van backlinks voor mijn exposure?

Als een public figure zoals Neil Patel jou tagt in zijn social media post en zegt dat hij jouw visie of ideeën onwijs goed vindt, heeft dat voor Google en de buitenwereld veel meer waarde dan wanneer je oma of je broertje dat zegt. Zo werkt het ook met backlinks. Backlinks zijn verwijzingen op externe websites naar jouw site. Veel kwalitatieve backlinks betekent dat je endorsers hebt, andere gerenommeerde partijen die jouw product aanbevelen. Dat geeft toch een enorme boost aan jouw credibility? Zo krijg jij meer autoriteit in je eigen niche, als Google ziet dat andere betrouwbare partijen ‘vrienden met je zijn’. 

Continuous improvement

SEO optimalisatie is geen one-time-off truc. Je ziet de effecten pas wanneer je je website continu blijft vernieuwen. Als er al een gouden tip of regel is, die je opeens een top-notering bovenaan de lijst op Google kan geven, is dat het.

 

Als je door Web-Kings een website wilt laten maken, denken we met je mee over welke SEO strategie het beste bij jouw business past. We houden bij het ontwerp van je website al rekening met SEO optimalisatie. Ook na de bouw en lancering van je site zorgen wij voor gedegen website onderhoud. We voeren technische updates voor je uit, zodat jij daar geen omkijken naar hebt. Zo blijft je website constant vernieuwen en verbeteren. Jij kan je focussen op je eigen specialisme en je omzet zien groeien.

Stay tuned for the next episode, waar we het gaan hebben over Webdesign.

Bronnen en inspiratie: 000.nl, One4Marketing, Emerce, Smartranking en Google.