Leestijd: 8 minuten

Twee allesbepalende seconden, meer tijd krijg je niet. Een nieuwe bezoeker heeft twee seconden nodig om te bepalen of hij/zij op je website blijft, volgens een recente publicatie door de IMU. Een sterke Call-to-Action (CTA) weet bezoekers meteen bij de eerste aanblik van je site te prikkelen. Lukt dat niet, dan ben je ze na twee seconden kwijt aan je concurrent.

Een CTA valt visueel op en verleidt je bezoekers om verder te klikken. Letterlijk vertaald, hebben we het hier over een ‘oproep tot actie’. Aartjan van Erkel maakt in zijn boek ‘Verleiden op internet’ de vergelijking met het effect van een banaan op aapjes. Als je de juiste informatie net zo onweerstaanbaar weet te maken als een banaan is voor aapjes, vinden bezoekers van je website snel waarnaar ze op zoek zijn.


De CTA leidt naar één handeling op jouw website op een manier die de verwachtingen van je klant waarmaakt, of zelfs overtreft. Dat bepaalt of je bezoeker op je site blijft na die eerste paar seconden, en is daarom essentieel voor jouw website.

Helpt jouw website jouw bedrijfsvisie echt bereiken?

Is jouw website puur informatief, of echt een belangrijke schakel in het ondersteunen van jouw bedrijfsdoelstellingen? De CTA sluit aan op het bestaansrecht van jouw organisatie of business. Afhankelijk van de diensten of producten die je aanbiedt of promoot via je website, centreert de CTA zich rond:

  • contact opnemen

  • afspraak maken

  • aanvraag van brochure of offerte

  • download white paper of ebook

  • online kopen doe je hier

  • lees meer

“De CTA zorgt voor een effectieve website en uiteindelijk dus voor meer omzet!”

Wanneer je voor het ontwerp van je website de CTA als uitgangspunt neemt, bepaalt het de hele indeling, tot en met teksten op buttons en kleurenschema’s aan toe.

Om het je klant zo gemakkelijk mogelijk te maken, zorg je er met een sterke CTA voor dat je site maar om één actie of handeling draait. Alle belangrijke vervolgstappen die jij van tevoren al helemaal hebt uitgedacht voor je potentiële klanten, volgen dan als vanzelf.

De rode-loper-ervaring

Wil je door Web-Kings een website laten maken, dan gebruiken we diverse nuttige tools om je huidige site te analyseren. Google Analytics en Hotjar bijvoorbeeld, laat precies zien waar bezoekers van je site naar kijken, welke pagina’s beter worden bekeken dan andere, op welke buttons wel en niet wordt geklikt. Het laat ook zien met wat voor devices je website vooral wordt bezocht. De resultaten van dit soort analyses benutten we om het ontwerp en de inrichting van websites die we maken te optimaliseren.

 

De ‘rode-loper-ervaring’ die je aan bezoekers van je site wilt meegeven, ervaren ze pas echt als je alle belemmeringen en afleiding van die ene actie weg kan nemen. Het moet voor je klant meteen duidelijk zijn wat hij of zij moet doen, bijna zonder zelf na te hoeven denken. De CTA zorgt voor een effectieve website met een hoge conversie ratio. Uiteindelijk dus meer omzet!

hot_zones

‘Hot zones’ op je website, inzichtelijk gemaakt door Hotjar

Stay tuned for the next episode, waarin we hierop zullen voortborduren en het gaan hebben over SEO optimalisatie.

Bronnen: IMU, Namarama, Triplepro, Verleiden op Internet (Aartjan van Erkel).