Leestijd: 8 minuten

“Waarom krijg ik nou geen orders binnen? Ik heb toch een prachtige website? Alles werkt naar behoren, dankzij de betaalde advertenties staat m’n site hoog in de zoekresultaten op Google. Ik krijg genoeg bezoekers, maar waar blijft m’n omzet..?”

 

Tegenwoordig kan (bijna) iedereen wel een prima website maken. Door gebruik te maken van zogenaamde ‘no-code tools’, één van de trends in 2020 op gebied van webdesign, heb je zelfs geen programmeerkennis nodig. Maar een kwalitatief goede, converterende website laten maken met een slim ontwerp? Dat is écht something else.

 

We laten in deze blogpost zien hoe je een converterende website kan ontwerpen die voor je werkt en waar je op voorhand al over kan nadenken om het webdesign proces sneller en efficiënter te laten verlopen.

Wat is het verschil tussen webdesign en webdevelopment?

‘Webdesign’ betekende vroeger eigenlijk gewoon alles wat je moest doen om een website te bouwen. Websites waren destijds eenvoudiger van opzet, maar naarmate er technisch steeds meer mogelijk werd, werden websites steeds complexer en geavanceerder. De laatste jaren zijn websites juist weer simpeler van opzet, voor een betere effectiviteit, snellere laadtijd, en hogere conversie.

 

De visie van Web-Kings op webdesign is dat het vooral gaat over het grafisch ontwerp van de website. Het daadwerkelijke bouwen van de website is webdevelopment, waarbij je natuurlijk rekening houdt met het ontwerp van de website.

Hoe begin je als je een website wilt laten maken?

We merken dat veel bedrijven gewoon iets moois proberen te maken zonder gedegen vooronderzoek of duidelijk doel. Het bedenken en ontwikkelen van een wervende website die aansluit op de verwachtingen van je doelgroep, begint weliswaar met een creatief proces. Maar zonder onderliggende gedachte gewoon beginnen te designen en maar zien waar je uitkomt, dat werkt vroeg of laat tegen je.

 

De werkwijze van Web-Kings gaat daarom veel dieper. Het maken van een website is ook voor een belangrijk deel gestuurd door data. Wij zullen je altijd helpen om op een analytische manier een website te bouwen, met vooronderzoek en purpose

 

We werken samen met je marketing afdeling om te kijken hoe we de core values van je bedrijf kunnen benutten in het ontwerp van je website. We maken gebruik van nuttige tools en relevante data, van resultaten uit onderzoeken die zijn gedaan naar het online surfgedrag, maar ook bijvoorbeeld naar het effect van kleuren die gebruikt worden op websites. 

 

Hoe ver je ook bent met de bouw van je website, alles wat je toevoegt aan je ontwerp moet bijdragen aan de functionele kant van je website.

Wat heeft functionaliteit van mijn website en gebruiksgemak te maken met webdesign?

Webdesign is in de approach van Web-Kings dus veel meer dan alleen een creatief proces. Het ontwerp komt tot stand aan de hand van allerlei onderzoek en analyse.

 

De functionaliteit van je website is een belangrijk startpunt. Met welke intenties en verwachtingen komen bezoekers naar je site? Hebben je bezoekers een bepaald probleem waarvoor jij een oplossing biedt? Zoeken ze alleen maar informatie, of hebben ze een behoefte die jij kan invullen in de vorm van bepaalde producten? Misschien zijn ze al heel goed bekend met je product of dienstverlening, voelen ze een sterke identificatie met jouw merk en willen zien of er carrièremogelijkheden voor ze zijn bij jouw bedrijf.

 

Uiteindelijk willen je bezoekers makkelijk en snel kunnen vinden wat ze zoeken op je site. Wat je daarom met je ontwerp probeert te bereiken is gebruiksgemak voor je bezoekers, met een overzichtelijke indeling van je website en een duidelijke navigatie. Gebruiksgemak betekent ook dat we er rekening mee houden dat 60% van al het online zoekverkeer tegenwoordig over smartphone of tablet gaat, check onze vorige blogpost over SEO-optimalisatie. Het design van je website stemmen we daarom af op een optimale gebruikservaring voor je bezoekers, juist ook als ze je site bezoeken met hun mobiele device.

 

Omdat je met je website eigenlijk ook altijd wel een stuk branding naar voren wilt laten komen, zoek je aansluiting op je marketingstrategie.

“Met een goede voorbereiding kun je het webdesign proces sneller en efficiënter te laten verlopen”

Wat heeft mijn marketingstrategie te maken met webdesign?

Je wilt een stuk herkenbaarheid en een gevoel van identificatie bij je website bezoekers triggeren. Je wil de juiste emotie losmaken bij je bezoekers, die aansluit op de producten of diensten die je aanbiedt. Daarnaast wil je graag uiting geven aan je bedrijfscultuur en de filosofie achter je bedrijf.

 

Dit kun je heel goed bereiken door bepaalde kleurstellingen of kleurencombinaties te gebruiken op je website. Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar kleurgebruik op websites. Met webdesign hou je daar rekening mee, zodat de manier waarop jij je informatie kan presenteren op je website je bezoekers overtuigt om jouw product te kiezen.

 

Kleurenschema’s op je website werken het beste als ze goed bij je product of dienstverlening passen. Zo kun je kleurgebruik op je website positief inzetten. Denk aan de beste kleuren voor call-to-action buttons bijvoorbeeld.

Fleet Support website

Hoe bepaalt de call-to-action het ontwerp van mijn website?

Na verschillende trends en stromingen sinds het ontstaan van internet, zie je in moderne designs vooral focus op ‘Minimalistic design’. Om zo veel mogelijk alle afleiding van de CTA te elimineren, wordt er maar minimaal gebruik gemaakt van tekst en beeld op je website. De CTA valt op door knoppen met een vorm en kleur die afwijkt van de rest van het geheel.

 

Door hier goed gebruik van de maken, zorg je ervoor dat het ontwerp van je website gericht is op conversie. Naarmate het internet groeit en er dagelijks honderden sites bij komen, wordt de concurrentiestrijd heviger. Die ontwikkelingen vergen aandacht voor een optimaal ontwerp van je website, zodat je:

 

a) makkelijk gevonden kan worden door je doelgroep, en

b) dat je ze door middel van een duidelijk en overzichtelijke grafische vormgeving van je website snel en makkelijk kan bieden waarnaar je bezoekers op zoek zijn.

 

Zo kun je met webdesign je online resultaten een enorme boost geven.

Stay tuned for the next episode, waar we het gaan hebben over waarom bezoekersstatistieken zo belangrijk zijn. Bronnen van inspiratie: frankwatching.com, places.nl, en Hubspot.