Leestijd: 8 minuten

“Allemaal heel leuk en aardig, maar wat moét ik ermee? Ik heb het al druk zat, en we hebben toch een mooie website? We zijn actief op social media, we krijgen leads binnen (ok, misschien niet zoveel als ik écht graag zou willen, maar ja, je moet Sales een beetje scherp houden, toch…), we verkopen best leuk via onze webshop (ja, méér mag natuurlijk altijd!). Oh wacht… hébben we geen webshop..?”

 

Ondernemers hebben vaak al meer dan genoeg aan hun hoofd. De statistieken van hun websites zullen ze een worst wezen. Can you blame them? Toch helpt het enorm om je strategische koers te bepalen aan de hand van bezoekersstatistieken van je website, en om blijvend te kunnen verbeteren voor je uiteindelijke doelgroep.

Wat zijn bezoekersstatistieken en wat kun je ermee?

Onder bezoekersstatistieken verstaan we ‘alle meetbare gegevens die je website voor je genereert’. Je kunt daarom ook spreken van websitestatistieken. Zolang je helder voor ogen hebt wat je uit je website wilt halen, helpt het inzicht in je bezoekersstatistieken om je strategie te bepalen en toegevoegde waarde te blijven creëren voor je bezoekers. Bepaal je doelen en meet de prestaties van je website aan de hand van de statistieken.

 

Bezoekersstatistieken van je website bestaan uit diverse meetbare variabelen, vooral uitgedrukt in aantallen en tijdsduur. Denk aan het totaal aantal bezoekers, de tijd die ze spenderen op je website, welke pagina’s op je website het meest frequent worden bezocht en welke niet, of op welke pagina’s de meeste tijd wordt gespendeerd, etcetera. Als de resultaten niet overeenkomen met de verwachtingen of doelen die je vooraf hebt vastgesteld, kan het zinvol zijn om de pagina’s op je website aan de hand van de statistieken te verbeteren, nu je ziet waar het aan schort.

 

Websitestatistieken laten ook zien of je site bezocht wordt met een computer of laptop, of met een smartphone of tablet. Ontdek via welke externe kanalen bezoekers op je site terechtkomen. Als je inzichtelijk hebt via welke routes je bezoekers op je website komen, kun je je online marketing inspanningen veel gerichter inzetten. Vinden ze je op een organische manier via een zoekmachine? Vinden ze je via een betaalde advertentie op Google, of een social media kanaal zoals LinkedIn, FB, Snapchat, Twitter? Het kan ook zijn dat bezoekers de weg naar jouw website vinden via een verwijzing op een andere website.

Hoe kan het inzicht in bezoekersstatistieken je business verder helpen groeien?

Als je inzichtelijk hebt via welke routes je bezoekers op je website komen, kun je je online marketing inspanningen veel gerichter inzetten. Komt er niemand af op je betaalde Facebook advertenties, maar wel op je Google Ads? Dan weet je meteen waar je mee doorgaat en welke je stopzet. Kijk ook naar hoe vaak en op welke platforms je website, of een specifieke pagina op je website, wordt gedeeld door je bezoekers.

 

Binnen de grenzen van de AVG-wet kun je zelfs, mits je aantallen voldoende representatief zijn, beperkte maar wel relevante demografische gegevens van je bezoekers verzamelen. Zo zou je er bijvoorbeeld achter kunnen komen dat je een heel andere doelgroep aantrekt, dan waar je je eigenlijk op richt.

Web-Kings words of wisdom:
“Websitestatistieken zijn echt een must-have. Zonder de juiste statistieken heeft het weinig zin om een website te beoordelen of te willen verbeteren, puur op basis van wat zichtbaar is.”

Hoe kan je bezoekersstatistieken (veilig) verzamelen?

Over het algemeen geldt dat hoe hoger het bezoekersaantal ligt, hoe eerder je conclusies kan trekken. Er zijn diverse tools beschikbaar om bezoekersstatistieken te verzamelen. De meest bekende zijn Google Analytics en Analytics 360. Daarnaast zijn er Adobe Analytics, Hotjar, Pingdom, Snowplow Analytics en Mixpanel, om er nog maar een paar te noemen. Afhankelijk van de cms/websitebuilder die je gebruikt, bieden die ook tools of plug-ins aan waarmee je de statistieken van je website kan analyseren.

 

Ze doen grofweg allemaal hetzelfde, namelijk inzicht verschaffen in de prestaties van je website. De keuze voor een specifieke tool hangt van te veel verschillende factoren af om daar nu dieper op in te gaan. Het is belangrijk dat ze voor jouw bedrijf de juiste inzichten verschaffen en je helpen om daarmee de juiste opvolgende acties daarop in te zetten.

Nog veel belangrijker is het dat de tool je uiteindelijk kiest op de juiste wijze wordt geïnstalleerd. Gebeurt dat niet, dan krijg je een heel vertekend beeld en geven je analyses alleen maar onjuiste informatie. Ook als je gehackt wordt, kunnen je statistieken misleidende informatie geven.

 

Daarnaast is het belangrijk om met behulp van bepaalde instellingen je analyse tool AVG-proof te maken. Het is verboden om persoonlijke bezoekersinformatie op te slaan. Met de juiste settings kun je persoonlijke informatie van je bezoekers anonymiseren en categoriseren.

Photo by Jonathan Francisca on Unsplash

Hoe kan je effectief verbeteringen op je website doorvoeren met behulp van bezoekersstatistieken?

Het is heel handig om te weten hoe ver je bezoekers doorklikken vanaf je homepage, of waar ze (op) afhaken. Hoe vaak komen individuele bezoekers naar je site voordat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop, of het invullen van een contactformulier? Wat je bezoekers willen, kun je allemaal herleiden uit de statistieken die je over elke pagina op je site terugkrijgt. Als ze geïnteresseerd zijn in kostenopbouw van jouw diensten of producten, geef ze daar dan inzicht in.

 

Wordt je website vooral bezocht vanaf smartphones of tablets? Voor een optimale klantbeleving is het dan essentieel om bijvoorbeeld je website te optimaliseren voor mobiele devices. Dat zit hem niet alleen in het ontwerp van je website , maar ook laadsnelheid is dan bijvoorbeeld heel bepalend. Komt het wel goed over in welke behoefte je voorziet, of welke vraag je beantwoordt? Is het niet duidelijk voor je bezoekers wat ze op je site kunnen doen? Dan is het ook goed om je call-to-action nog eens goed onder de loep te nemen.

Wat kan Web-Kings voor jouw business betekenen?

Met behulp van bezoekersstatistieken heeft Web-Kings voor diverse van onze opdrachtgevers verdubbelingen in conversie kunnen realiseren. Dit hebben we kunnen bereiken door de analyses te benutten voor bijvoorbeeld aanpassingen aan hun webdesign, of verbeteringen door te voeren om de laadsnelheid te verhogen.

 

Onze integrale aanpak stelt ons in staat om zowel op technologisch vlak, als op strategisch vlak, of op gebied van online marketing met je mee te denken en je te adviseren. We helpen je om je online ambities waar te maken en je business verder te laten groeien.

Stay tuned for the next episode, waar we het gaan hebben over AVG en waarom het belangrijk is om er rekening mee te houden